Dks - Oslo kommune
Postadresse: Postboks 6127, Etterstad, 0602 Oslo
Besøksadresse: Strømsveien 102, 0602 Oslo
Kontaktperson:
Enslaved (Rikskonsertene)
Produksjonsliste
Program

Enslaved (Rikskonsertene)

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

SVART METAL

Dere har kanskje hørt historien om italienske ungdommer som studerer norsk ved univeristetet i Roma, for bedre å forstå tekstene til sine musikalske forbilder i norske black metal-band som Dimmu Borgir, Satyricon, Mayhem, Darkthrone og Enslaved?

Norsk black metal er stort i hele verden, og enorm i land som Brasil og Mexico, Malaysia, USA, Tyskland - og altså Italia!


ENSLAVED skal dere snart få møte på skolekonsert! Men først bør dere forberede dere litt. Jo mer dere vet om musikken, historien og bandet, jo bedre blir konserten. Start med å se videoen "Møt Enslaved" over.

Lærerveiledning

Møt Enslaved

La elevene se filmen som er en inrooduksjon til konserten. Filmen ser du ved å klikke på bildet over.

Bruk konserten

1.
Mål i lærerplanen, 8.-10. trinn
MUSIKK – Lytte

Gjør rede for hvordan musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur, og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for musikk.

Musikk har til alle tider vært uttrykk for ungdomskultur og opprør mot det etablerte. (Tenk bare på Elvis sine hoftebevegelser, Beatles sitt halvlange hår, eller Stones sin ”sympathy for the devil”-rock, rave-kulturens hemmelige undergrunnsfester osv.)

- Hvordan kan vi forstå norsk Black Metal i dette bildet. Hva gjenspeiler denne musikkformen og undergrunnskulturen?

- Er den et opprør mot noe, og i så fall hva?

- Hvor lenge kan et musikkuttrykk, en sjanger eller en undergrunnskultur være et opprør?

-Hva tror dere er det mest opprørske innefor musikkuttrykk i dag?

TIPS: Se gjerne klippet fra NRK programmet LINDMO, der disse temaene berøres i samtale med Harald Fossberg som har skrevet "Nyanser av svart - Historien om norsk Black Metal",  og musiker Kristopher Schou: http://tv.nrk.no/serie/lindmo/MUHU25001115/18-04-2015#t=27m10s




2.
NORSK 8. -10. trinn
Skriftlig kommunikasjon

- Lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger

Enslaved har flere relevante tekster med norrøn mytologi, også skrevet på nynorsk. Disse kan være gjenstand for analyse og tolkning. Tekstene har også vært drøftet i universitetsoppgaver (se lenke til høyre).


3.
MUSIKK

Komponere og skrive tekst til en låt

Lyderia er en gratis digital læringsressurs laget til bruk i musikkundervisningen i grunnskolen.  I oppdraget «Hvordan skriver man en låt?», møter spillerne gitarist i Enslaved, Ivar Bjørnsen.

Elevene får en introduksjon i låtskriving, og Ivar gir råd og tips om lytting og assosiasjon. I oppgaven får man også prøve seg på å skrive tekst som kan synges inn på en instrumentalversjon av Enslaved-låta «One Thousand Years of Rain».

Få mer informasjon om Lyderias lærerløsning her. Eller ta kontakt med Lyderia-redaksjonen på laerer@lyderia.no



Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Dks - Oslo kommune
  • Kunstnere/grupper: Enslaved
  • Produsent: Merete Rustand Solli, Rikskonsertene/Kulturtanken

Om kunstner / utøver / gruppe

Et band blir til:  ENSLAVED

Ivar var 13 år, bodde på Etne utenfor Haugesund. Grutle, (eller Kjetil som han het da) var tre år eldre og bodde også noen mil utenfor Haugesund, på Valevåg. De spilte ikke fotball, men samlet på Kiss-kort og Iron Maiden-merker til olajakka. De brukte ukelønna på å kjøpe musikk (kassetter) fra platebutikken i Haugesund, i stedet for lørdagssnop. På barneskolen var de de eneste som digget heavyrock. Ivar, som hadde spilt althorn i skolekorpset og bare ville dælje løs på slagverket i pausene, ble anbefalt av dirigenten å heller skaffet seg en el-gitar.

Slakteriet
Ivar og Grutle møttes på øvingslokalet Slakteriet i Haugesund, der alle som drev med musikk, hang ut og øvde. I 1991 dannet de bandet Enslaved. Navnet hentet de fra Immortals første demo ”Enslaved in Rot”. Ivar var så liten at han måtte stå på en kasse når de spilte. Enslaved var eksperimentelle, spilte hard og rask musikk, og skremte vannet av publikum på konsertene. Black matel var ikke vanlig kost på den tiden. I 1992 hadde de spart 2000 kroner av lommepengen sine, og kunne spille inn sin første demo i et ekte musikkstudio.

Helvete
Demoen ble så bra at Øyvind Aarseth, som drev plateselskapet Death Silence, signet dem og sa han ville gi ut musikken. Øyvind Aarset var da en av de aller viktigste personene i det gryende norsk black metal miljøet. Han drev platebutikken Helvet, og dannet bandet Mayhem. I 1993 ble han drept av Varg Vikernes, en annen person i miljøet. Deretter fulgte noen av de svarteste årene for black metal.

Ytringsfrihet
Enslaved fortsatte å øve og spille inn ny musikk. I 1995 turnerte de i USA, Canada og Mexico til stor suksess, og begynte å få et internasjonalt publikum. Albumet "Isa" som kom i 2004 er deres første store gjennombrudd. Nå har Enslaved gitt ut 13 album, vunnet flere Spellemannpriser og til og med fått Norsk Artistforbunds Ærespris (2011). De har skrevet tekster på nynorsk om norrøn mytologi, gitt ut et album på Håvamål (skrevet på Island 1200 år f kr.), som handler om etikk og hvordan man skal forholde seg andre mennesker og naturen. I fjor laget de et bestillingsverk til Grunnlovsjubileet, ”Skuggsjå”, som ble fremført på Eidsvoll i forbindelse med norsk Grunnlovs 200-års jubileum. ”Norsk metal kan sees som et symbol på ytringsfrihetens betydning i Norge”, uttalte arrangørene, som bestilte verket.

https://no.wikipedia.org/wiki/Enslaved




Helt kort: historien om norsk Black Metal


Kassetter i brev
Norsk black metal vokste frem på 80-tallet. Det var smågutter som plukket opp gitaren og trommene, samlet Kiss-kort fra godteposer og delte opptakskassetter, med egen og andres musikk, som de sendte rundt i brev med posten. Dette var altså  før internett og e-post, og før Spotify og You Tube.
Harald Fossberg, som har skrevet boken ”Nyanser av Svart, historien om Norsk Black Metal” sier at utviklingen av denne nye musikksjangeren egentlig handler om ”hvordan en tjueminutters kassett med gitar og bass innspilt på en folkehøgskole i Trøndelag definerte lyden av black metal langt ut over Norges grenser.”

Skummelt?
Musikken var hard, med skrikende vokal ("growl" kalles det), raske trommer og tung bass og raske gitar-riff. Mange var inspirert av Kiss, AC/DC og Black Sabbath (Ozzy Osbourne).  Gutta lot håret vokse langt, kledde seg i svart, mange brukte ansiktsmaling og bloddryppende effekter på konsertene. Det skulle være skremmende, - og det skremte mange. Men de som ikke ble skremt, elsket musikken, og reiste landet rundt for å støtte band og møte andre fans – de var dedikerte.

Hardt arbeid
På 90-tallet preget drap, kirkebranner – blod, død og helvete - black-metal sjangeren. Mange mener dette fikk, og fortsatt har fått, for mye fokus, og at det egentlig kun var et fåtall i miljøet som hadde noe med dette å gjøre. De seriøse og hardt arbeidende musikerne, fortsatte å spille og utvikle musikken og bandene. Det er disse bandene som har ført musikken og sjangeren videre, ut i verden til store scener og millioner av fans verden over, og førte norsk black metal fra å være en marginal subkultur, til å bli Norges største musikkeksport (= salg av plater og konsertbilletter i utlandet).


Medvirkende

  • Enslaved
  • Ivar Bjørnson (gitar)
  • Grutle Kjellson (vokal, bass)
  • Herbrand Larsen (keyboard og orgel)
  • Cato Bækkevold (trommer)
  • Arve Isdal (gitar)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Enslaved
Foto: Enslaved

Video/Lyd

Musikk / Pop/rock
Trinn: 8 - 10
Praktisk informasjon
Kontaktperson produksjon
Anders Tollefsen (Rikskonsertene/Kulturtanken). Mail: at@rikskonsertene.no / tlf: 995 71 602
Programlengde
40 minutter
Arena / rom
Chateau Neuf - Storsalen
Lenker
Vedlegg
Arrangører
Arrangert av:
Dks - Oslo kommune
Produsent:
Merete Rustand Solli, Rikskonsertene/Kulturtanken
Medvirkende
  • Ivar Bjørnson (gitar)
  • Grutle Kjellson (vokal, bass)
  • Herbrand Larsen (keyboard og orgel)
  • Cato Bækkevold (trommer)
  • Arve Isdal (gitar)